Как да изберем гуми за нашия велосипед? />

23/01/2024

Как да изберете велосипедни гуми

Използвайки подходящи велосипедни гуми, вашето колело може да изживее максимално удоволствие от карането. Вижте някои от ключовите аспекти при избора на правилните гуми за вашия велосипед.

Диаметър на колелата

Велосипедите за възрастни идват с различни диаметри на колелата - 26, 27,5, 28 и 29 инча. Важно е да съобразите диаметъра на гумите със съответната капла. Шосейните велосипеди използват гуми с размери, измервани в милиметри, като стандартът е 700 или 700с, което е приблизително равно на 28 инча.

Дебелина на гумите

Широките гуми предоставят по-добро сцепление и омекотяване на неравностите, но също така увеличават теглото и затрудняват карането по гладки пътища. Според предпочитанията и нуждите си изберете дебелина на гумите, която да отговаря на вашите стил и условия за каране.

Видове велосипедни гуми

  1. Слик (гладка гума): Подходяща за гладък асфалт. Популярни марки: WTB ThickSlick
  2. Полуслик: Универсални гуми, подходящи за разнообразни терени. Представители: WTB Byway, VITTORIA Adventure.
  3. Гума за път (city trekking): За асфалт, по-твърда и по-износоустойчива. Популярни модели: Vittoria Randonneur D, Vittoria Revolution Tech.
  4. Груб грайфер („зла гума“): Подходяща за каране в кал, пясък и сняг. Има и компромисни варианти, подходящи за комбинирано каране по различни терени. Представители: Schwalbe Smart Sam, WTB Trail Boss, Mitas OCELOT.
  5. Балонни гуми: Изключително удобни за градско каране или туризъм. Представители: Schwalbe Big Apple, Mitas DEFENDER, VITTORIA Revolution.
Специални видове гуми

Безкамерните гуми имат много предимства пред обикновените гуми, при тях е много малък шанс за пробиване, а ако се пробият, не е необходимо да се демонтират за ремонт. Други предимства са, че tubeless гумите имат много добри характеристики на въртене и са много по-стабилни при остри завои. Безкамерните гуми се използват все по-често, но са по-скъпи и изискват специални Tubeless шини и Tubeless течности, вентили и tubeless ленти. Обикновено се използват в колоезденето, защото изискват специални Tubeless шини и специални Tubeless течности, вентили безкамерните гуми и tubeless ленти. Други специални гуми са, гумите с шипове. Те се използват за колоездене на лед. Обикновеният сняг и заснеженият градски асфалт не изискват специални гуми, така че шиповете се използват само при състезания или в региони, където ледът е много често срещан. Комплект гуми с шипове струва колкото бюджетен велосипед. Типичен представител е Schwalbe Ice Spiker. Друг вид са безвъздушните или твърдите гуми, те са много рядко разпространени на нашия пазар. Трудно се поставят, но не пробиват.

Характеристики на външните гуми за велосипед

Често един и същ модел гума се предлага в два варианта – обикновена, със стоманен корд (мрежа от стоманена тел или кевларени нишки, която изгражда рамката на гумата), или сгъваема (сгъваема) с кевларен корд. Сгъваемите са по-скъпи и по-леки.

  • TPI (Threads Per Inch): При избора на велосипедни гуми е важно да се обърне внимание на плътността на нишките в обвивката, измервана в нишки на инч (TPI - threads per inch), където един инч е равен на 25.4 мм. Обвивката се изработва от гума и нишки, които могат да бъдат от найлон, памук, Kevlar или Corespun. Стандартните шосейни гуми обикновено имат плътност на обвивката от 24-55 TPI, докато гумите на Vittoria покриват широк диапазон от 26 TPI до внушителните 320 TPI. За колоездачите, които търсят по-висока производителност, предпочитат гумите с по-висока TPI. Спортистите, които ценят теглото, устойчивостта, издръжливостта и комфорта на движение, често се насочват към сгъваемите гуми с плътност около 150 TPI. Такива гуми предоставят оптимален баланс между различните фактори и са предпочитани от тези, които търсят високо качество и ефективност при каране.
  • Компаунд (compound): е термин за състава на каучука. Инженерите могат да опаковат два или три различни типа каучук в една гума (съответно двойна и тройна смес), която комбинира оптимално сцепление в завоите с добро търкаляне по централната следа. Всеки производител има своя собствена формула и технология на състава.
  • Тегло: Изключително важна характеристика на гумата, тъй като колелата се въртят постоянно от колоездача и колкото по-лесно е да направите това, толкова по-малко усилия са му нужни. Но колкото по-леки са гумите, толкова по-скъпи са и като правило се пробиват по-лесно. Колкото по-високи са свойствата против пробиване, толкова по-трудно е да се пробие гумата. Гумите от най-високите класове не могат да бъдат пробити дори от щифтове. В условията на затрупаните с боклуци пътища, гуми могат да се спукат много често. Въпреки това, трябва да платите за устойчивост на пробиване с тегло. Добрите гуми против спукване тежат 2 кг на комплект. В действителност такива гуми са необходими само в някои райони, където растат тръни, и за велосипедисти на дълги разстояния. Съвременните гуми често използват отразяващи елементи за увеличаване на видимостта през нощта. Най-често това е странична лента, но понякога самият надпис е името на гумата. Такива гуми са маркирани с буквите R, RT или Reflex.
  • "Fat bike" и "cruiser" велосипедите имат по-дебели гуми. По-широките гуми се помпат с по-малко налягане от тесните, което означава, че колкото по-широка е гумата, толкова е по-удобна и проходима, но е по-тежка и се търкаля по-трудно на гладък асфалт.

С правилния избор на външни гуми за велосипед, можете значително да подобрите вашето преживяване от колоездене. Изпробвайте различни комбинации и открийте тези, които най-добре отговарят на вашите нужди и стил на каране.

Можете да изберете външни гуми за велосипед в нашия каталог!